يک کار‌شناس مسائل شهري در گفت‌و‌گو با ميراث‌‌آريا (chtn)، با بيان اين مطلب گفت: درآمدزايي و منافع اقتصادي را مي‌توان مهم‌ترين عامل به وجود آورنده وضعيت نامناسب تبليغات در شهر تهران دانست.

«محمدعلي باقري» يکي از مهم‌ترين عوامل برهم‌خوردن نظم فرهنگي، آرامش رواني و اعصاب شهروندان را گوناگوني تبليغات و آشفتگي آن در پايتخت مي‌داند.

اين کار‌شناس در اين رابطه افزود: شهروندي که با عبور از شهر، در يک مکان چندين تابلوي تبليغاتي در اندازه، مدل و رنگ‌هاي مختلف را مي‌بيند، فشار رواني و عصبي زيادي را در تفکيک آن‌ها از يکديگر و درک پيام آن‌ها تحمل مي‌کند. اين فشار رواني به دليل تکرار در طول ساعات روز، باعث ضعف اعصاب و ناراحتي‌هاي روحي در طول زمان در آن‌ها مي‌شود و نکته اينجاست که اين فرد هرگز متوجه علت اين امر نمي‌شود.

«باقري» خاطرنشان‌کرد: از هرجا رد مي‌شويم تبليغات را مي‌بينيم، از زير پل که عبور مي‌کنيم بالاي سر ما تبليغات است، حتي در فضاي زيرپل‌ها هم تبليغات ما را‌‌ رها نمي‌کنند و به فضاي موردنياز شهروندان هجوم آورده‌اند. در حال حاضر حتي از نماي يک ديوار در حال ساخت نيز براي تبليغات استفاده مي‌شود و کسي هم نمي‌پرسد اين فضا آيا اجازه داشته به عرصه‌اي براي تبليغ تبديل شود يا خير؟

اين کار‌شناس افزود: تصادفات مکرر در خيابان‌ها يکي از اثرات منفي تبليغات به روش‌هاي مختلف است، زيرا رانندگان با برهم‌خوردن تمرکز فکريشان به دليل توجه به تابلو‌ها، کنترل خودرو را از دست مي‌دهند.

به اعتقاد «باقري» در کنار اين همه شيوه‌هاي تبليغاتي، ديوارنويسي و نصب برچسب و غيره نيز وجود دارد که تهران را به شهر تبليغات آشفته و بي‌سامان تبديل کرده است.

اين کار‌شناس با ذکر نمونه‌اي گفت: بر سردر مغازه‌هاي ۱۰ متري، تابلوهاي تبليغاتي ۲۰ و ۲۵متري وجود دارد که باعث مي‌شود تبليغات عادي در شهر، نامطلوب جلوه کند.

«باقري» علاوه بر عامل اقتصادي ديگر علت به وجود آمدن چنين وضعيتي را در شهر تهران نبود قوانين مناسب در اين زمينه دانست و افزود: در همه کشورهاي دنيا يک سري مقررات خاص براي تبليغات محيطي تدوين شده است و شرکت‌هاي تبليغاتي در صورت تخطي از آن‌ها جريمه مي‌شوند اما در ايران اصلا قانوني براي برخورد با برهم‌زنندگان آرامش بصري و رواني جامعه وجود ندارد.
/118

انتهای پیام/

کد خبر 139005092